Yrittäjän ajanhallinta puhututtaa

Kamppailetko sinä yrittäjänä aikataulujen ja venyvien työpäivien kanssa?

Tyypillisin keskustelunaihe yrittäjän coachingissa on yrittäjän ajanhallinta. Ymmärrettävä ja paljon asioita sisällään pitävä sanapari, johon liittyy yllättävän monia uskomuksia ja mielikuvia pitkää päivää painavasta yrittäjästä, joka venyy äärimmäisiin suorituksiin vaikka viimeisillä voimillaan. Näin ei todellakaan tarvitse olla, koska yrittäjä ansaitsee voida hyvin työssään siinä missä palkansaajakin ja vieläpä kohtuullisella työmäärällä.

Millainen mielikuva sinulle nousee mieleen yrittäjän ajanhallinnasta?

Mitä oma ajanhallintasi käytännössä tarkoittaa sinulle?

Minulle coachina ajanhallinnan haasteet tulevat usein ilmi asiakkaiden puheissa jo coaching-ohjelman alussa. Havaitsen haastetta, kun kuulen ajatusten ja puheiden sekamelskaa, tunnistan hankalia fiiliksiä tai kun asiakas kuvaa työarkeaan rajattomana työn ja vapaa-ajan hähmäisenä kokonaisuutena. Yksi selkeä ilmiantaja on myös “pitäisi” tekemisen vilahtaminen puheessa ja keskustelussamme tuon tuosta.

Olen itsekin yksinyrittäjä ja suhtaudun varsin ymmärtävästi tämän teeman haasteisiin. Minun omat top 3 aikavarkaani ovat ehkä samat kuin sinulla: 1) somekoukku 2) tekemisen aloittamisen siirtäminen 3) kykenemättömyys sanoa EI.

Tunnistatko sinulle tyypillisiä aikavarkaita, aikasyöppöjä tai tekemistä johon pakenet helposti?

Pohdi ovatko aikavarkaat lähtöisin omista ajattelu- ja toimintatavoistasi vai tuleeko osa näpistäjistä ulkopuolelta?

Ajankäytön hallinnassa kehittyminen on mahdollista, kun olet valmis tunnistamaan ja laittamaan aikavarkaat kuriin ja jättämään joskus myös merkityksettömät/joutavat hommat tekemättä. Tämän jatkoksi oman työn suunnitteluun satsaaminen antaa jo huimia edistysaskeleita ja olosi kevenee ihan varmasti jo pienillä muutoksilla.

Minä ajattelen suoraviivaisesti ja toiveikkaasti, että minulla ja sinulla on paljonkin vaikutusmahdollisuuksia omien aikataulujemme ja kalenterien suhteen. Ilokseni saan usein huomata, miten rohkeasti coaching-asiakkaat lähtevät tarkastelmaan omia ajankäytön haasteitaan, kunhan ensin vakuuttuvat omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Muutoksiin tarvitaan aina tietoista ajattelua ja konkreettista tekemistä kokeiluineen. Tietoisuus ja tekeminen kulkevat coachingissa käsi kädessä.

Tässä kaksi yrittäjän ajanhallinnan toimintatapaa, joista minä olen hyötynyt:  

  1. Säännöllinen työsuunnittelu. Pidän perjantaisin itseni kanssa tunnin mittaisen palaverin, jossa teen seuraavan viikon työsuunnitelman tunnin tarkkuudella, kaikki to-do listan asiat kalenteroiden. katsellessani kuluvan viikon kalenteria. Annan itselleni palautetta mielessäni myös viikon onnistumisista.

  2. Priorisoin aikaavievää tekemistä kysymyksen avulla. Kun saan yhteydenoton, joka on viemässä aikaani kalenteristani, niin kysyn itseltäni: tuoko tämä juttu liikevaihtoa? Jos vastaus on selkeä “ei”, niin harkitsen asiaa ainakin yön yli. Helposti innostuvan ihmisen pelastusrengas : )

Jos koet, että ajanhallinnan haasteet tekevät yrittäjän työstäsi sekamelkaa tai huoli omasta jaksamisesta hiipii välillä mieleen, niin suosittelen lämpimästi pysähtymistä asian ytimeen. Hyödynnä tekstissä olevia kysymyksiä ja kirjoita niihin liittyviä ajatuksiasi ylös, näet kehitettävät asiat ehkä sen jälkeen selkeämmin.

Jos haluat edistää tavoitteellisesti ajankäyttöön liittyviä asioitasi, niin varaa maksuton etäcoachingkeskustelu sivultani, niin lähdetään matkaan yhdessä! Autan sinua mielelläni.

– Mari Elina

Mari Elina Coaching

Olen Mari Elina, läsnäoleva yrittäjän coach ja käytännönläheinen kanssakulkija. Autan sinua kokemaan käänteentekevän pysähtymisen ja löytämään tarvitsemasi vastaukset sisältäsi. Omat vastaukseni löydän tunturin laella istuessa, laulaessa tai meditoidessa.

Edellinen
Edellinen

Työyksinäisyyttä on liian paljon

Seuraava
Seuraava

Pysähtymisen paikkoja työarkeen